کشف یک هدف درمانی جدید برای بهبود زخم دیابتی

 محققان خانواده ی جدیدی از واسطه های شیمیایی را شناسایی  کردند  که عملکرد ترمیمی ماکروفاژها را که به علت دیابت دچار اختلال شده است، بهبود می بخشند. بهبود عملکرد ماکروفاژها که نوع اصلی گلبولهای سفید بالغ خون هستند، موجب کاهش التهاب و ترمیم زخم می شود.

 نتایج این تحقیق قرار است 23 اکتبر در مجله ی Chemistry & Biologyمنتشر گردد. گلبولهای  سفید خون  یا لوکوسیت ها سلولهایی از سیستم  ایمنی بدن هستند که از بدن در برابر عفونتها ومهاجمان خارجی محافظت می کنند. شواهد و مدارک  موجود نشان می دهد که این سلولها  و نوع دیگری از سلولهای خونی بنام پلاکتها (plateletsکه عملکرد اصلی آنها متوقف کردن خونریزی  است) نقش مهمی در ترمیم بعهده دارند. چگونگی عملکرد لوکوسیت ها و پلاکتها در ترمیم  جراحت ها  بخصوص  در زخم هایی که دیر ترمیم می شوند  برای مثال درزخم پای دیابتی تا حد زیادی  ناشناخته مانده است.

دیابت توانایی ماکروفاژها را در کار ترمیم  و بازسازی سلولها و ارگانها پس از جراحت مختل می کند.

 محققین مرکز بهداشت LSUدر نیواورلئان متوجه شدند که لوکوسیت ها و پلاکتها گروهی ازمولکولهای شیمیایی بنام Maresin-Lsرا تولید می کنند که موجب ترمیم زخم و کاهش التهاب می شوند. آنها  همچنین آنزیم هایی را که سلول برای تولید  این مولکولها نیازدارد، شناسایی کردند. دانشمندان  نشان دادند که درمان با این مولکولهای جدید می تواند عملکرد ترمیمی ماکروفاژها را در افراد دیابتی به حالت طبیعی برگرداند و فرآیندی را که برای ترمیم زخم و کاهش التهاب مزمن ضروری است، به راه اندازد.

تأخیر در ترمیم زخم یا عدم ترمیم آن منجر به ایجاد درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی بیماران می شود. دکتر Song Hongسرپرست این تحقیقات  می گوید: این یافته ها  یک بینشی اساسی به نقش لوکوسیت ها و پلاکت ها در ترمیم زخم بوجود آورده است و گزینه ی درمانی جدیدی را برای درمان بهتر زخم های دیابتی وسایر جراحت هایی که دچار اختلالاتی درترمیم هستند، در اختیار پزشکان  قرار می دهد.

 بر اساس آمار انجمن دیابت آمریکا تقریباً 26 میلیون نفر در ایالات متحده ی آمریکا به دیابت مبتلا هستند همچنین 35 درصد از افراد 20 سال و بالاتر به پیش دیابت مبتلا می باشند. هزینه ی اقتصادی سالانه ی تشخیص دیابت در آمریکا برابر با 245 میلیون دلار است، تأخیر در ترمیم زخم یا عدم ترمیم زخم اصلی ترین عارضه ی دیابت است که موجب ایجاد بیش از 500 هزار زخم پای دیابتی جدید  و 50 هزار قطع  عضو انتهایی درسال تنها در آمریکا می شود، هزینه ی سالانه ی درمان یک زخم پا حدود 14 هزار دلار است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/282121.php